Opprett konto

Logg inn for å lage din egen liste eller opprett en konto.

Har du allerede en konto?
Blå tur

Geiteberget

IMG 4434

Geiteberget er en fin tur som starter ved Hemsedal Bygdatun og går i hovedsak gjennom skogen. Veldig fin utsikt over Hemsedal på toppen. Passer for hele familien, men også de spreke som ønsker en kjapp tur med fin utsikt.

IMG 4452

Geiteberget 633 - 834 moh

Dette er en fin tur å kombinere med å gå videre opp via Gravsetåsen og opp på Storhøvda.

Vanskelighetsgrad:
Lengde: 2.7km
Varighet: 2t
Høydemeter: 246m

Bilder

Road up to Hemsedal Bygdatun
Trail up to the top
On the way out to the top
The top of Gjeiteberget

Oversikt

En flott tur du ikke kommer til å angre på når du kommer til toppen og ser utsikten over dalen! Du passerer gjennom ett gammelt gårdsbruk som er ett museum på sommertid.
Teknikk

nov
Des

Hvordan komme seg frem

Kjør til Ulsåk og ta av til venstre mot Lykkja. Etter ca. 700 meter parker ved skilt Hallingdal Museum og gå opp til museet. Gå på venstre side oppover forbi museet langs gjerdet til du kommer til en stor grind med blå merking. Følg merket sti.

Parkering

Parker ved veien.

Sikkerhet

Husk nok vann og masse sjokolade !

Tips

Ta deg tid til å besøke museumet som er åpent i Juli!

Beskrivelse

Du starter turen midt i smørøyet av gårdene på Ulsåk hvor du tusler igjennom museumet Bygdatunet, en norsk gård fra 1700-tallet. Derifra følger du en gammel traktorvei hvor det kan finnes beitene sau, så husk og lukk porter og hold hunden i bånd! Veien svinger igjennom furuskog, og blir brattere etterhvert som du går. Deretter trer du ut på åpent berg - Geiteberget - og får utrolig utsikt. Herifra kan du se hydne-fossen ved Veslehødn, Storehødn og Totten. Du ser også Hemsedal Sentrum langt i dalen.

Har du ett ønske om å gå videre kan du enten følge stien rundt Gravsetåsen, hvor du kan samle en til Topp20 Storhøvda. Du kan også gå til Fekjan og over fjellene for å komme til sentrum.

Museum

Gården er helt orginal og hørte til Øvre Løkji som drev med gårdsdrift på 1700-tallet. Den er åpen i juli - men man kan alltid besøke tunet.