Opprett konto

Logg inn for å lage din egen liste eller opprett en konto.

Har du allerede en konto?
Svart tur

Ranastøngji

Ranastongji IH

Fantastisk tur med utsikt over Hemsedalsfjella og Jotunheimen, 550 m dyp slukt på baksiden av toppen. Ranastongi og Høgeloft har de mest spektakulære utsiktene av alle i Topp20 programmet.

Aurelijus11

Ranastøngji 1150 - 1900 moh

Parker i Hydalen på anvist parkeringsplass og følg deretter stien oppover i høyfjellsterreng til Ranastongi. Den øvre delen av turen er steinet og det er satt opp varder mot toppen. Her er det lurt å ha med seg kart da været kan endre seg raskt i fjellet og vardene kan være vanskelig å se.

Mange opplever landskapet på toppen av Ranastongi som måneaktig og det er utrolig flott å gå på toppen. Utsikten er magisk, grunnet en stor kløft på baksiden ser du langt.

Se turbeskrivelse og kart her under.

Vanskelighetsgrad:

Hemsedal Grand Canyon
Veien opp til Ranastøngji

Oversikt

En lengre og spektakulær tur som bør oppleves!

Teknikk

nov
Des

Hvordan komme seg frem

Fra sentrum følg Rv 52 vestover til Tuv. Ta inn mot Grøndalen og til høyre opp Hydalsvegen (bomvei med kortbetaling). Ved enden av Vavatn har veien en skarp høyresving (ved Vabuleino). Der er det p-plass og skilt til Ranastøngji. Følg fin sti langs bekken.

Parkering

Parkeringsplass i enden av Vavatn, enten rett rundt svingen eller ned kneiken til Vabuleino.

Sikkerhet

• Husk topografisk turkart og kompass.
  • Velg tur etter evne og gjeldene forhold. Været skifter fort i fjellet. Snu i tide (eller velg en annen tur).
  • Det er ikke vann tilgjengelig etter at du har kommet opp på flaten og er lurt å fylle når du krysser elven.

Tips

• Husk kart og kompass. Les mer om sikkerhetsinformasjon, utstyr og tips under Detaljer.
  • Flott å kombinere med en tur videre til landskapsvernområdet Hydalen.

Beskrivelse

På toppen, 1900 moh, får du fantastisk utsikt over Hemsedalsfjella, Hurrungane, Jostedalsbreen og Jotunheiemen. Rett bak toppen ligger en helt spesiell «canyon» med et loddrett fall på ca. 600 m.

Husk utvidet båndtvangsperiode i Hemsedal (1. apr-31.okt). Hold hunden i bånd, også på høyfjellet.