Opprett konto

Logg inn for å lage din egen liste eller opprett en konto.

Har du allerede en konto?
Rød tur

Harahødn

KAT 2821

En veldig flott og lett tilgjengelig tur i høyfjellsterreng. Litt steinete, men det er en spennende egg å gå langs når du nærmer deg toppen.

Topp20 36 hemsedal NEB 10

Harahødn 1140 - 1581 moh

Harahødn liger ved Vavatn i Hydalen. Dett er er vernet landsklapsområde som det er utrolig flott å bevege seg i. Turen går på en fin sti oppover mot toppen. Den er litt steinete, men det er en spennende egg å gå langs når du nærmer deg toppen. Følg merket sti fra veien ved Vavatn, gå til høyre for Putnaklanten.

Vanskelighetsgrad:
Lengde: 5.7km
Varighet: 3t
Høydemeter: 381m

Bilder

Harahødn Hemsedal
Utsikt fra Harahødn
Vavatn fra parkering av bil

Oversikt

En billedskjønn Topp20 tur i Vavatn området. Du har utsikt i alle retninger og kan se Hydalen, fjellene rundt Hemsedal, Ranastøngji og Jotunheimen.

Teknikk

nov
Des

Hvordan komme seg frem

Fra sentrum, følg Rv52 ca 4,6 km mot Tuv. Ta av til høyre mot Grøndalen. Like før Solheisen, følg skilt til høyre opp til Hydalsvegen. Bomveg, kortbetaling.  Når du kommer opp, er det en stor parkering. Følg veien videre til fots et kort stykke, før skilt til Harahorn opp til høyre.

Parkering

Stor parkering ved Oset når du kommer opp til Vavatn.

Sikkerhet

• Topografisk turkart og kompass anbefales.
  • Velg tur etter evne og gjeldene forhold. Været skifter fort i fjellet.

Tips

Om du ikke ønsker å gå helt til toppen kan du gå til Putnaklanten, som er halveis opp til Harahødn.

Beskrivelse

Denne turen er krevende og passer best for de med litt erfaring, men også familier med barn som er godt vant til å gå lengre fjellturer. Det er fantastsik utsikt i alle retninger og siste delen går på en spennende fjellrygg. (Er du høyderedd, kan du stoppe før siste toppstøtet.) Turen starter i slakt høyfjellsterreng hvoretter det bli brattere og mye stein opp mot toppen.

Husk utvidet båndtvangsperiode i Hemsedal (1. apr-31.okt). Hold hunden i bånd, også på høyfjellet.